Povijest prohibicije kanabisa

Najavljujem odlučan rat odavde iz Cibone dilerima koji uništavaju našu mladež, pedofilima i organiziranom kriminalu! – vikao je s pozornice iz Cibone u ljeto 2007. Ivo Sanader na 11. Općem saboru HDZ-a uoči parlamentarnih izbora. Nije izričito spominjao dilere trave niti travu, ali mislio je među ostalim i na nju. I on, i svi prisutni, i velika većina onih koji će im dati glas na predstojećim izborima. Podrazumijevalo se. Trava je bila tu, rame uz rame, ne samo s heroinom i kokainom, nego i s pedofilima. Sanader se otvoreno hvalio kako nikada nije zapalio joint i cijelu tu kampanju je ponavljao kao mantru da je glas za one druge jednak glasu za lake droge. Time je ostao dosljedan svojim prethodnicima, koji su na početku novog milenija vikali da ce popušiti svi oni koji puše lake droge. Naravno da su tu prvenstveno mislili na travu, jer zna se što se puši, a i općenito se pojam lakih droga najčešće veže upravo uz kanabis. Inače, pod lake droge se smatraju, uz kanabis, i meskalin, psilocibin i LSD. Malo se toga promijenilo u zadnjih dvadeset godina i promjene su bile spore. 2013. je došla dekriminalizacija i promijenila činjenicu da možete biti kazneno prijavljeni ako vam pronađu manju količinu. Ali ono što je dekriminalizacija stvarno donijela je ekspresnu naplatu trave i što brže punjenje državne blagajne. Kako opisati ovaj tip dekriminalizacije? Agresivna dekriminalizacija se čini možda, ne kao najtočniji, ali sigurno kao najbolji opis. Dan danas su ljudi još uvijek u strahu dok uživaju u jointu i vide nekog nepoznatog da im se približava. Još uvijek se moraju izmišljati novi i novi načini gdje spremiti taj cvijet ili dva da ti netko ne bi rekao “skidaj gaće” i naplatio ti par tisuća kuna bez da si sisu vidio.
Putevima svile

Bliski istok
Papinska zabrana

Kolonijalizam

Napoleon se spominje u povijesti marihuane i nekoliko godina ranije.1798. godine pokrenuo je kampanju u Egiptu i Siriji. To je bila velika ofenziva s ciljem presijecanja engleskih trgovačkih ruta i oslobađanjem Egipta od otomanske vladavine. Nakon početnog osvajanja, Napoleon je pokušao zadržati lokalnu podršku prihvaćajući islamsku kulturu i učenje. Veliki dio Napoleonove vojske sastojao se od znanstvenika i učenjaka koji su bili zaduženi za osnivanje laboratorija, biblioteka i istraživačkih centara. Tu su otkrili i hašiš. Iako se u početku tome nije pridavala neka velika važnost, otkriće hašiša i njegovo donošenje u Europu imalo je velikog utjecaja na europsku kulturu, a posebice književnu misao. Malo je tko u Europi znao za hašiš prije francuske kampanje, a kamoli da ga je koristio. S druge strane, hašiš je bio sveprisutan u Egiptu. Prodavao se u kafanama, na tržnicama i u posebnim barovima. Francuzi, koji su se tu našli bez svojih vina i svojih sireva, objeručke su prihvatili hašiš kao sredstvo opuštanja i uživanja. S obzirom da se hašiš još uvijek povezivao sa sufijima i na njega sunitska elita nije gledala blagonaklono, čim je Napoleon napustio Egipat, general kojega je ostavio da vlada, Jean Jacques Menou, donio je 1800. godine Ordre du jour – zabranio je uzgoj, prodaju i konzumaciju marihuane – što se smatra prvim modernim zakonom o prohibiciji droge. Zakon sam po sebi nije polučio neke velike rezultate jer se hašiš u znatnoj mjeri nastavio uzgajati, prodavati i konzumirati diljem Egipta te je pronašao put do Francuske s trupama koje su se vratile kući 1801. Vrlo brzo se hašiš proširio Francuskom i ostatkom zapadne Europe.
Unatoč naporima vladajućih u Europi da hašiš okarakteriziraju kao opasnu tvar, upravo on je bio stvar koja je povezala mnoge od najvećih umjetnika i pisaca romantizma. Nazivajući se Klub Hašišara (Le club des hachichins), Theophile Gaultier, Charles Baudelaire, Gerard de Nerval, Victor Hugo, Honore de Balzac i Alexandre Dumas nalazili bi se u Parizu kako bi uživali hašiš i razmjenjivali svoja iskustva. U svojim radovima su normalizirali kanabis i popularizirali boemski pogled na umjetnost l’art pour l’art (umjetnost zbog umjetnosti).
S druge strane kanala, britanski imperij se borio sa sveopćom prisutnošću kanabisa u Indiji. Kao domaća biljka na indijskom potkontinentu, kanabis se mogao naći kako raste u divljini i najvjerojatnije je bio uzgajan od strane najranijih doseljenika. Čak i rani tekstovi hinduista, budista i tantrista pišu o psihoaktivnim svojstvima kanabisa. Marihuana se dijelila u 3 vrste: Bhang – najjeftinija i najprisutnija, a ujedno i najgora vrsta koja se satojala od smrvljenog lišća, smrvljenih sjemenki i smrvljenih cvjetova, uglavnom svega smljevenoga. Ganga je bila srednja klasa, uzgajana od ženskih biljaka, dok je prva klasa bio Charas. Charas je vrlo potentni hash koji se uzgaja u najpoželjnijim poljima Hindu Kusha i himalajskih planinskih lanaca na visinama od 1000 do 2000 metara. Ta klasifikacija i imena su se zadržala do današnjih dana. Jedan od prvih Europljana koji je pisao o indijskoj travi bio je portugalski doktor Garcia da Orta. On je pisao o Bhangu 1563.: Indijcima to daje osjećaj ekstaze, opušta ih od briga i smiju se i na najmanje sitnice. Ipak se kaže za njih da su oni prvi shvatili koja je prava svrha toga.
Nekih 200 godina kasnije Britanci su, skupa s indijskom vladajućom kastom, razmišljali o potpunoj zabrani kanabisa, brinući se da će uzrokovati društvene nemire. Britanski parlament, s druge strane, imao je druge ideje. S obzirom na nezasitnu glad za osvajanjem i sve troškove koje je to donosilo, novca im je uvijek nedostajalo. Priliku za povećanjem dobiti vidjeli su u marihuani. Oporezili su ju 1790. i tri godine kasnije su stvorili zakonski okvir za izdavanje dozvola uzgajivačima i prodavačima.
Oporezivanje i regulacija su radili do neke mjere, ali s obzirom na veličinu indijske države, mnogi su lako izbjegavali obaveze. Snaga crnog tržišta je bila toliko frustrirajuća da je britanski parlament razmatrao mjere potpune zabrane u nekoliko navrata : 1838., 1871., 1877. i 1892. Ali prihod koji je dolazio nije se mogao zanemariti. Nekad u to vrijeme pojavili su se pokreti za zabranu droga koji su povezivali opijum s kanabisom (zvuči poznato). Parlament je odgovorio s najopširnijom vladinom studijom o kanabisu u povijesti – 7 svezaka i 3500 stranica “Report of the Indian Hemp Drugs Commission” iz 1894. I 1895. Zaključci su išli u korist kanabisa i snažno protiv prohibicije. Komisija je zaključila da je uzgoj kanabisa nemoguće istrijebiti i da ne uzrokuje ništa loše: Potpuna zabrana uzgoja biljke konoplje za narkotike i za proizvodnju, prodaju i korištenje droga dobivenih od nje, nije ni potrebna ni svrsishodna, uzevši u obzir utvrđene efekte, rasprostranjenost navike korištenja iste, društvene i religiozne osjećaje na temu te mogućnosti da korisnike potakne na pribjegavanje drugim stimulantima ili narkoticima koji mogu biti štetniji(!). Komisija je nakon toga predložila način na koji bi se kontroliralo tržište oporezivanjem, zabranom uzgoja bez dozvola i centralizacijom proizvodnje. Ovo je najvjerojatnije prvi put u povijesti da je vlada predlozila nacrt o centraliziranom uzgoju marihuane. Koliko god je bio opsežan u nekim aspektima, nacrt nije dovoljno dobro razjasnio taj prijedlog centralizacije – samo je predložio da je najbolji način za ograničavanje nabave taj da se dozvole za uzgoj daju na način da se osigura nadzor i registracija proizvoda. Kao rezultat toga, sve se nastavilo po starom. Bhang je rastao svugdje, Ganga se uglavnom sadila na farmama pod vladinim pokroviteljstvom, dok je Charas uvožen iz Hindu Kusha i Himalaja.
Zaključak
Povijest uzgoja kanabisa govori nam da kada se nametnu zabrane, one uvijek poteknu od vladajuće klase. Uloga kanabisa kao spiritualne, medicinske i rekreativne droge siromašne radničke klase sije strah među vladajućima da politički, religiozni i ekonomski red koji im služi tako dobro, može biti promijenjen. Jack Herer je govorio kako uzgajivači kanabisa tijekom povijesti nisu mogli ni zamisliti koje će stanje zabrane biljka prozivljavati u 20. stoljeću. Ipak, povijesni izvori nam govore da, iako su mnogi krajevi diljem svijeta tolerirali i prihvaćali kanabis, mnogi drugi krajevi su doživjeli da vlasti pokušavaju istrijebiti i farmere i njihove usjeve. Uloga marihuane kao vjesnika religiozne, političke ili ekonomske promjene činila ju je prijetnjom socijalnom redu. Naši preci koji su se bavili kanabisom mogli su nam reći da kada prohibicionisti dođu po kanabis, napravit će to na predvidljive načine. Koristit će retoriku kako bi povezali biljku s nasiljem, izopačenošću i opasnim drogama, kao što je to radio europski umjereni pokret u Francuskoj i Velikoj Britaniji. Koristit će prikaz sile kako bi uništili usjeve, progonili farmere i da bi obeshrabrili sljedeću generaciju kako ne bi sadila marihuanu, kao što su Otomani učinili u Egiptu. Prikazali bi korisnike kanabisa kao religiozne ekstremiste ili opasne manjine kao što je to učinio Papa Innocent II. u Europi ili Suniti na Bliskom Istoku. Slušajući sve to, netko je mogao pripremiti savršene upute za Rat protiv droga (War on drugs). Era prohibicije kanabisa u SAD-u nije izmislila prohibiciju, samo je uzela sve što su oni prije njih radili i uložila više financijskih i vojnih sredstava u to nego što je ijedan prohibicionistički pokret u povijesti mogao i zamisliti.