Povijest prohibicije kanabisa

Najavljujem odlučan rat odavde iz Cibone dilerima koji uništavaju našu mladež, pedofilima i organiziranom kriminalu! – vikao je s pozornice iz Cibone u ljeto 2007. Ivo Sanader na 11. Općem saboru HDZ-a uoči parlamentarnih izbora. Nije izričito spominjao dilere trave niti travu, ali mislio je među ostalim i na nju. I on, i svi prisutni, i velika većina onih koji će im dati glas na predstojećim izborima. Podrazumijevalo se. Trava je bila tu, rame uz rame, ne samo s heroinom i kokainom, nego i s pedofilima. Sanader se otvoreno hvalio kako nikada nije zapalio joint i cijelu tu kampanju je ponavljao kao mantru da je glas za one druge jednak glasu za lake droge. Time je ostao dosljedan svojim prethodnicima, koji su na početku novog milenija vikali da ce popušiti svi oni koji puše lake droge. Naravno da su tu prvenstveno mislili na travu, jer zna se što se puši, a i općenito se pojam lakih droga najčešće veže upravo uz kanabis. Inače, pod lake droge se smatraju, uz kanabis, i meskalin, psilocibin i LSD. Malo se toga promijenilo u zadnjih dvadeset godina i promjene su bile spore. 2013. je došla dekriminalizacija i promijenila činjenicu da možete biti kazneno prijavljeni ako vam pronađu manju količinu. Ali ono što je dekriminalizacija stvarno donijela je ekspresnu naplatu trave i što brže punjenje državne blagajne. Kako opisati ovaj tip dekriminalizacije? Agresivna dekriminalizacija se čini možda, ne kao najtočniji, ali sigurno kao najbolji opis. Dan danas su ljudi još uvijek u strahu dok uživaju u jointu i vide nekog nepoznatog da im se približava. Još uvijek se moraju izmišljati novi i novi načini gdje spremiti taj cvijet ili dva da ti netko ne bi rekao “skidaj gaće” i naplatio ti par tisuća kuna bez da si sisu vidio.

2020. godina i gdje smo mi u cijeloj toj priči? Prošle godine je donesen zakon o uzgoju konoplje gdje je po prvi put definirana industrijska konoplja kao ona sa ukupnim sadržajem THC-a manjim od 0,2%, čije se sorte nalaze na Zajedničkoj sortnoj listi Europske unije i nije uvrštena u Popis droga, psihotropnih tvari i biljaka iz kojih se može dobiti droga. To nam je omogućilo da koristimo CBD koji, iako nije reguliran, spadajući pod ta ograničenja nema razloga biti zabranjivan. I dok smo sad u situaciji gdje popularni Ćaća može koristiti CBD ulja i paste kako bi ublažio sve svoje boli i patnje, njegovi nasljednici vrte istu ploču. Viču i ističu čvrsto NE lakim drogama, misleći na travu naravno. Jer trava je jednako lake droge, lake droge su jednako teške droge, da skratimo, trava je jednako heroin i trava je kriva za sve. Čak se ne libe govoriti takve gluposti poput toga da je takav trend u cijeloj Zapadnoj Europi. A možda samo nisu dobri u zemljopisu jer trend je sve samo ne takav u zemljama na zapadu (to ćemo obraditi u jednom od sljedećih blogova). Njihovi protivnici su pohvalno za legalizaciju, što isto nije nova vijest. Za legalizaciju su uvijek kada dođe vrijeme izbora. I to je zapravo, suština svega, trava je tema samo za izbore. I to tema koja se obrađuje površno. Daleko smo mi od legalizacije, ali za početak bi bilo dobro da se ukine prohibicija. Tužno je da imamo takav pogled na jedinu stvar koja nas može spasiti, no nismo iznimka. Prohibicionisti diljem svijeta odavno koriste istu ispraznu retoriku kako bi povezali ovu blagotvornu biljku s nasiljem i negativnim utjecajima. Iako vlada uvriježeno mišljenje da su zabrane iz 20. stoljeća prve takve i da je prije toga kanabis bio opće prihvaćen, stvari stoje malo drukčije. Kanabis je izazivao kontroverze otkad se pojavio. Američki War on drugs nije prvi svoje vrste. Mnoga društva su tijekom povijesti zabranjivala uzgoj kanabisa i njegovo korištenje, davno prije Amerikanaca. Ono što je većini tih pokreta zajedničko su socijalna i ekonomska nejednakost te strah od nepoznatoga. Na kanabis se gledalo kao na prijetnju društvenom uređenju i koliko dugo se koristio, isto toliko vremena se i zabranjivao.

Putevima svile

Prema dosadašnjim istraživanjima, kanabis se prvo počeo koristiti na području drevne Kine. Prva upotreba je zabilježena u poljoprivredi na području modernog Tajvana koja seže do 10 000 godina prije Krista. Konoplju su uzgajali i koristili za prehranu te proizvodnju ulja iz sjemenki 6000 godina p.K. i za tkaninu 4000 godina p.K. Legenda o Crvenom Caru, Shen-Nungu, govori kako je on koristio kanabis u medicinske svrhe još 2700. godine p.K. Legenda kaže da je o kanabisu pisao u svojoj knjizi Pen T’Sao u kojoj se spominje ova biljka, uz mnoštvo druge narodne medicine. Prvo korištenje kanabisa u psihoaktivne svrhe također potječe iz Kine i datira iz 2500. godine p.K. Arheolozi su pronašli dokaze istražujući drevno groblje Jirzankal blizu granice Kine i Tadžikistana u planinama Pamire na visinama od 3000 metara. Na nalazištu su pronašli i kutne harfe koje su u tom području korištene za pogrebne ceremonije. Zaključili su kako su ljudi palili kanabis i udisali njegov dim. Za što, za sada možemo samo nagađati, ali arheolozi pretpostavljaju kako su pokušavali doći do promijenjenog stanja uma kako bi komunicirali s božanskim ili s pokojnima. Kinezi su također bili prvi farmeri kanabisa i prvi su pisali o njegovim psihoaktivnim svojstvima, a vjerojatno su bili i prvi koji su ga zabranili. Uspon Taoizma oko 600. godine p.K. donio je sa sobom kulturološko odbijanje opijata. Kanabis je tada gledan kao antisocijalna, i po jednom taoističkom svećeniku, luda droga za šamane. Šamanizam je svoj najveći pad doživio za vrijeme Dinastije Han (206. p.n.e. – 220. n.e.), a s tim je došlo i do toga da se kanabis više nije koristio u psihoaktivne svrhe. Taj dojam je ostao do današnjih dana, gdje se kanabis muči kako bi se distancirao od opijumske povijesti Kine gdje ga se stavlja u isti koš s opijumom. To možemo poistovjetiti sa situacijom kod nas, doduše u puno manjem vremenskom razdoblju. U Hrvatskoj se na kanabis gleda kao na gateway drogu, početnu točku s koje se po pravilu kreće na najteže droge, u konkretnom slučaju – heroin. To razmišljanje je nažalost još prisutno, ali u manjem obujmu. Jedan od razloga za to je što je jedan od glavnih arhitekata te postavke kod nas, dr. Slavko Sakoman, još uvijek vrlo aktivan i javi se svako toliko kako bi upozorio ljude na opasnosti od kanabisa, vječno ponavljajujući tu jednu te istu stvar koja, uzgred rečeno, nije potkrijepljena nikakvim istraživanjima ni dokazima.
Shen Nung

Bliski istok

Muslimanska društva su oduvijek imala kompleksnu vezu s kanabisom. Korištenje hašiša se počelo širiti usporedno sa širenjem islama u sedmom stoljeću i do današnjih je dana ostalo najpopularniji oblik uživanja kanabisa u tim društvima. U ranim arapskim tekstovima kanabis se opisuje kao grm razumijevanja. S druge strane, neki teolozi tada, a i sada, bili su uvjereni da je Muhamed zabranio kanabis jer Kuran zabranjuje opijate. Neki su inzistirali na zabrani jer su tvrdili da ljudi lošije rade pod njegovim utjecajem. Neka društva su tolerirala kanabis dok su neka, poput Damaska u 1265., prihvatila zabranu. Sufiji, koji su se pojavili otprilike sto godina nakon Muhamedove smrti, sa svojim asketskim načinom života (u znak asketizma odijevali su se u grube vunene halje – suf) i svojim misticizmom, prihvatili su kanabis kao dar od Boga. Biljka koja tako utječe na um bila je idealna za njihovo mistično učenje u kojem su se molitvom i meditacijom željeli približiti što više Bogu. Smatrali su, ne samo da je uz pomoć hašiša moguće doživjeti duhovno prosvijetljenje, nego i da je moguće ostvariti izravni kontakt s Alahom. Sufiji, koji su većinom bili radnici, nisu imali veliku popularnost u narodu, ali su bili pod žestokom kritikom službenog Islama. S obzirom da je kanabis imao tako veliko značenje za njih, napravilo ga je idealnom metom za vlasti. 1253. godine, Sufiji su otvoreno uzgajali travu na poljima u Egiptu i vlast je, pod izlikom da su Sufiji prijetnja društvu, uništila njihove farme i usjeve. Oni su na to odgovorili prebacivanjem u dolinu Nila i dogovorom s tamošnjim farmerima su počeli uzgajati biljku na njihovim poljima. To partnerstvo je uspješno trajalo sve do 1324. kada su egilatske vlasti poharale to područje i uništile sve usjeve. S vremenom su stvari postajale sve gore i gore. Vlasti su 1378. proglasile ratno stanje i taj put su uništile sve. Nisu uništili samo polja trave nego su i čitave farme i sela bila zapaljena. Farmeri su bili ili smaknuti ili zatvoreni dok su uživateljima hašiša vađeni zubi.

Papinska zabrana

Islam nije bio jedina velika svjetska religija koja se osjećala ugroženom od strane kanabisa. Papa Innocent VIII. izdao je Papinsku zabranu na kanabis odmah prve godine svog vladanja, 1484. U to vrijeme su kanabis i druge psihoaktivne biljke bile uzgajane za medicinsko i duhovno korištenje diljem Europe. Najveći problem u tome svemu je bio što su to radili pogani koji su smatrani vješticama i čarobnjacima. Kršćanstvo koje je predstavljao Papa Innocent bilo je uvjetovano obećanjem zagrobnog zivota i potpunim ispunjenjem u njemu uz svesrdno odricanje trenutnih zemaljskih užitaka i mogućnosti prosvijetljenja na Zemlji. Na pogane i nevjernike koji sade kanabis i koji obećavaju duhovnu prosvijetljenost sada i to uz pomoć biljke koja raste tu na Zemlji, gledalo se kao na protivnike svega što je kršćanstvo predstavljalo. Papa Innocent je, ne gubeći vrijeme, proglasio kanabis sakramentom sotonske mise i svi koji su ga uzgajali, a to su u pravilu bili pogani, osuđivani su na zatvor, egzil ili smrt.
Papa Innocent VIII.

Kolonijalizam

Kolonijalna carstva su često gledala na marihuanu sa sumnjama. Španjolci su bili među prvima koji su poticali uzgoj konoplje u Amerikama, ali nisu bili tako entuzijastični kada je bila riječ o marihuani. Španjolski guverner Meksika je 1550. izdao ograničenje na uzgoj marihuane zbog toga što su domoroci počeli koristiti biljku za druge stvari osim za konope. Bijeli južnoafrikanci, potomci nizozemskih i engleskih doseljenika donijeli su niz zakona u 19. stoljeću kako bi stali na kraj uzgoju i korištenju marihuane od strane radnika na koje su gledali kao na socijalne izopćenike i prijetnju društvenom redu. Portugalci su također imali problema s kontrolom marihuane. Portugalsko carstvo je smatralo da moraju imati jaku proizvodnju konoplje kako ne bih zaostajali za svojim protivnicima. S druge su pak strane smatrali marihuanu opasnim porokom, pogotovo kad bi ju koristili robovi. S namjerom da stanu na kraj toj, kako su oni to smatrali, zlouporabi, donijeli su zabrane u mnoge svoje kolonije, uključujući Zambiju i Angolu. Unatoč tomu, brojni istraživači koji su u tim vremenima boravili u regiji, javljali su da su primijetili kako se marihuana uzgaja doslovno svugdje te da ju koriste sva plemena iz unutrašnjosti. Kad su Portugalci počeli dovoditi robove u Brazil, oni su sa sobom ponijeli i marihuanu. U svoju odjeću sakrili bi sjemenke te bi ih po dolasku zasadili. Uskoro je trava rasla diljem Amazone. Uzgoj je uglavnom bio dozvoljen za vrijeme portugalske vladavine, ili bolje reći, nije bio zabranjen. Ali, kada je Brazil stekao neovisnost u ranom 19. stoljeću, proglašena je zabrana u području Rio de Janeira koja je postepeno dovela do prohibicije diljem zemlje. Kao jedan od razloga zašto je Portugal gledao tako blagonaklono na uzgoj marihuane u Brazilu je sigurno bio taj što ju je koristila i njihova kraljica koja je boravila tamo tijekom Napoleonskih ratova.
Dona Maria I.

Napoleon se spominje u povijesti marihuane i nekoliko godina ranije.1798. godine pokrenuo je kampanju u Egiptu i Siriji. To je bila velika ofenziva s ciljem presijecanja engleskih trgovačkih ruta i oslobađanjem Egipta od otomanske vladavine. Nakon početnog osvajanja, Napoleon je pokušao zadržati lokalnu podršku prihvaćajući islamsku kulturu i učenje. Veliki dio Napoleonove vojske sastojao se od znanstvenika i učenjaka koji su bili zaduženi za osnivanje laboratorija, biblioteka i istraživačkih centara. Tu su otkrili i hašiš. Iako se u početku tome nije pridavala neka velika važnost, otkriće hašiša i njegovo donošenje u Europu imalo je velikog utjecaja na europsku kulturu, a posebice književnu misao. Malo je tko u Europi znao za hašiš prije francuske kampanje, a kamoli da ga je koristio. S druge strane, hašiš je bio sveprisutan u Egiptu. Prodavao se u kafanama, na tržnicama i u posebnim barovima. Francuzi, koji su se tu našli bez svojih vina i svojih sireva, objeručke su prihvatili hašiš kao sredstvo opuštanja i uživanja. S obzirom da se hašiš još uvijek povezivao sa sufijima i na njega sunitska elita nije gledala blagonaklono, čim je Napoleon napustio Egipat, general kojega je ostavio da vlada, Jean Jacques Menou, donio je 1800. godine Ordre du jour – zabranio je uzgoj, prodaju i konzumaciju marihuane – što se smatra prvim modernim zakonom o prohibiciji droge. Zakon sam po sebi nije polučio neke velike rezultate jer se hašiš u znatnoj mjeri nastavio uzgajati, prodavati i konzumirati diljem Egipta te je pronašao put do Francuske s trupama koje su se vratile kući 1801. Vrlo brzo se hašiš proširio Francuskom i ostatkom zapadne Europe.

Unatoč naporima vladajućih u Europi da hašiš okarakteriziraju kao opasnu tvar, upravo on je bio stvar koja je povezala mnoge od najvećih umjetnika i pisaca romantizma. Nazivajući se Klub Hašišara (Le club des hachichins), Theophile Gaultier, Charles Baudelaire, Gerard de Nerval, Victor Hugo, Honore de Balzac i Alexandre Dumas nalazili bi se u Parizu kako bi uživali hašiš i razmjenjivali svoja iskustva. U svojim radovima su normalizirali kanabis i popularizirali boemski pogled na umjetnost l’art pour l’art (umjetnost zbog umjetnosti).

S druge strane kanala, britanski imperij se borio sa sveopćom prisutnošću kanabisa u Indiji. Kao domaća biljka na indijskom potkontinentu, kanabis se mogao naći kako raste u divljini i najvjerojatnije je bio uzgajan od strane najranijih doseljenika. Čak i rani tekstovi hinduista, budista i tantrista pišu o psihoaktivnim svojstvima kanabisa. Marihuana se dijelila u 3 vrste: Bhang – najjeftinija i najprisutnija, a ujedno i najgora vrsta koja se satojala od smrvljenog lišća, smrvljenih sjemenki i smrvljenih cvjetova, uglavnom svega smljevenoga. Ganga je bila srednja klasa, uzgajana od ženskih biljaka, dok je prva klasa bio Charas. Charas je vrlo potentni hash koji se uzgaja u najpoželjnijim poljima Hindu Kusha i himalajskih planinskih lanaca na visinama od 1000 do 2000 metara. Ta klasifikacija i imena su se zadržala do današnjih dana. Jedan od prvih Europljana koji je pisao o indijskoj travi bio je portugalski doktor Garcia da Orta. On je pisao o Bhangu 1563.: Indijcima to daje osjećaj ekstaze, opušta ih od briga i smiju se i na najmanje sitnice. Ipak se kaže za njih da su oni prvi shvatili koja je prava svrha toga.

Nekih 200 godina kasnije Britanci su, skupa s indijskom vladajućom kastom, razmišljali o potpunoj zabrani kanabisa, brinući se da će uzrokovati društvene nemire. Britanski parlament, s druge strane, imao je druge ideje. S obzirom na nezasitnu glad za osvajanjem i sve troškove koje je to donosilo, novca im je uvijek nedostajalo. Priliku za povećanjem dobiti vidjeli su u marihuani. Oporezili su ju 1790. i tri godine kasnije su stvorili zakonski okvir za izdavanje dozvola uzgajivačima i prodavačima.

Oporezivanje i regulacija su radili do neke mjere, ali s obzirom na veličinu indijske države, mnogi su lako izbjegavali obaveze. Snaga crnog tržišta je bila toliko frustrirajuća da je britanski parlament razmatrao mjere potpune zabrane u nekoliko navrata : 1838., 1871., 1877. i 1892. Ali prihod koji je dolazio nije se mogao zanemariti. Nekad u to vrijeme pojavili su se pokreti za zabranu droga koji su povezivali opijum s kanabisom (zvuči poznato). Parlament je odgovorio s najopširnijom vladinom studijom o kanabisu u povijesti – 7 svezaka i 3500 stranica “Report of the Indian Hemp Drugs Commission” iz 1894. I 1895. Zaključci su išli u korist kanabisa i snažno protiv prohibicije. Komisija je zaključila da je uzgoj kanabisa nemoguće istrijebiti i da ne uzrokuje ništa loše: Potpuna zabrana uzgoja biljke konoplje za narkotike i za proizvodnju, prodaju i korištenje droga dobivenih od nje, nije ni potrebna ni svrsishodna, uzevši u obzir utvrđene efekte, rasprostranjenost navike korištenja iste, društvene i religiozne osjećaje na temu te mogućnosti da korisnike potakne na pribjegavanje drugim stimulantima ili narkoticima koji mogu biti štetniji(!). Komisija je nakon toga predložila način na koji bi se kontroliralo tržište oporezivanjem, zabranom uzgoja bez dozvola i centralizacijom proizvodnje. Ovo je najvjerojatnije prvi put u povijesti da je vlada predlozila nacrt o centraliziranom uzgoju marihuane. Koliko god je bio opsežan u nekim aspektima, nacrt nije dovoljno dobro razjasnio taj prijedlog centralizacije – samo je predložio da je najbolji način za ograničavanje nabave taj da se dozvole za uzgoj daju na način da se osigura nadzor i registracija proizvoda. Kao rezultat toga, sve se nastavilo po starom. Bhang je rastao svugdje, Ganga se uglavnom sadila na farmama pod vladinim pokroviteljstvom, dok je Charas uvožen iz Hindu Kusha i Himalaja.

Zaključak

Povijest uzgoja kanabisa govori nam da kada se nametnu zabrane, one uvijek poteknu od vladajuće klase. Uloga kanabisa kao spiritualne, medicinske i rekreativne droge siromašne radničke klase sije strah među vladajućima da politički, religiozni i ekonomski red koji im služi tako dobro, može biti promijenjen. Jack Herer je govorio kako uzgajivači kanabisa tijekom povijesti nisu mogli ni zamisliti koje će stanje zabrane biljka prozivljavati u 20. stoljeću. Ipak, povijesni izvori nam govore da, iako su mnogi krajevi diljem svijeta tolerirali i prihvaćali kanabis, mnogi drugi krajevi su doživjeli da vlasti pokušavaju istrijebiti i farmere i njihove usjeve. Uloga marihuane kao vjesnika religiozne, političke ili ekonomske promjene činila ju je prijetnjom socijalnom redu. Naši preci koji su se bavili kanabisom mogli su nam reći da kada prohibicionisti dođu po kanabis, napravit će to na predvidljive načine. Koristit će retoriku kako bi povezali biljku s nasiljem, izopačenošću i opasnim drogama, kao što je to radio europski umjereni pokret u Francuskoj i Velikoj Britaniji. Koristit će prikaz sile kako bi uništili usjeve, progonili farmere i da bi obeshrabrili sljedeću generaciju kako ne bi sadila marihuanu, kao što su Otomani učinili u Egiptu. Prikazali bi korisnike kanabisa kao religiozne ekstremiste ili opasne manjine kao što je to učinio Papa Innocent II. u Europi ili Suniti na Bliskom Istoku. Slušajući sve to, netko je mogao pripremiti savršene upute za Rat protiv droga (War on drugs). Era prohibicije kanabisa u SAD-u nije izmislila prohibiciju, samo je uzela sve što su oni prije njih radili i uložila više financijskih i vojnih sredstava u to nego što je ijedan prohibicionistički pokret u povijesti mogao i zamisliti.